הנה מספר רעיונות מעשיים שיכולים לתמוך בילד ולהקל את המעבר:
- שיח מקדים עם הילדו ביטוי רגשי - חשוב לשוחח עם הילד על השינוי שצפוי, לאפשר לו לשאול שאלות, לבטא חששות, ולתת מקום לרגשות כמו התרגשות, אבל גם פחד או בלבול. לא למהר להרגיע, אלא לשאול, להקשיב, ולתת תחושת ביטחון – "אנחנו איתך". שתפו אותו במה שצפוי בכיתה א' – בלי להלחיץ, אבל גם לא לטשטש.
- תרגול סיטואציות חברתיות – קריאת ספרים על חברות, תרגול פתרון קונפליקטים, שחקו משחקי תפקידים - הדמיות של "מה קורה ביום הראשון", "מה עושים כשלא מכירים מישהו", "מה עושים כשיש געגוע".
- שיפור תחושת המסוגלות – גם בעשייה יומיומית קטנה – מהתארגנות עצמאית בבוקר ועד אחריות לסידור התיק – תחושת המסוגלות מתפתחת ונבנית מתוך חוויות הצלחה. תנו מקום לבחירות הקטנות שלו.
- כדאי להכין את הילד מראש – לספר לו על מבנה בית הספר, על כך שיהיו שיעורים, מורה, הפסקות, חברים חדשים. ניתן לשלב ביקורים בבית הספר, להראות תמונות ולהקריא ספרים על ילדים שעולים לכיתה א'. דברו על מה קורה בהפסקה, איך מבקשים להצטרף למשחק, איך פותרים ריב עם חבר.
- תרגול סבלנות, התמודדות עם אכזבה, התארגנות בבוקר, פתרון בעיות קטנות לבד – כל אלה מחזקים את תחושת המסוגלות של הילד לקראת כיתה א'. אפשרו לו להסתגל בקצב שלו, תוך גבולות ברורים ותחושת ביטחון.
- חיזוק כישורים חברתיים - עודדו את הילד להזמין חברים מהגן או להיפגש עם ילדים שצפויים ללמוד איתו בכיתה.