ההתנגדות להסתפר היא תופעה מוכרת אצל ילדים בגיל הרך, ויכולה להפתיע את ההורים, במיוחד כאשר מדובר בילד שהתנהג בצורה שונה בעבר. כך קרה גם אצל אביגיל (שם בדוי), שהייתה רגילה לקחת את בתה, יעל (שם בדוי), בת השנתיים וחצי, להסתפר כל כמה חודשים. עד לפני זמן לא רב, יעל הייתה שיתוף פעולה מלא – לא הייתה שום בעיה לשבת בכיסא הספר ולהסתפר במהירות. אבל לפתע, ביום אחד, הכל השתנה. יעל התחילה לסרב להסתפר, בכתה, דחפה את הידיים ואפילו ניסתה לברוח.
ההורים, אביגיל ויוסי (שם בדוי), מצאו את עצמם מבולבלים. למה, אחרי כל הפעמים שהילדה שיתפה פעולה, עכשיו יש התנגדות כל כך עזה? למה הילדה לא מבינה שהשיער שלה מפריע לה בעיניים ובחום? כמו הורים רבים במצבים כאלה, הם מצאו את עצמם תוהים: האם משהו השתנה בילד, או שמדובר בשלב התפתחותי חולף?
הסיבה להתנגדות הזאת טמונה בדרך שבה ילדים מפתחים את תחושת האוטונומיה שלהם. בגיל צעיר, כמו אצל יעל, ילדים מתחילים להבין שגופם שייך להם בלבד. עד אז, ההורים היו אלו שמטפלים בגופם של הילדים, אך עכשיו הם מתחילים לחוות את הצורך לשמור על שליטה על עצמם, גם כשהם לא מבינים תמיד את משמעות הצעד שנעשה.
התחושות של פחד או אי נוחות במהלך פעולות שקשורות לגוף, כמו חפיפת שיער או גזירת שיער, נובעות לעיתים תחושת חוסר שליטה או חשש מהשינוי. זה לאו דווקא קשור לפעולה עצמה, אלא לרגשות הילד לגבי האוטונומיה המתפתחת שלו.
בגיל זה, היכולת של הילד להבין את הקשר שבין סיבה לתוצאה אינה מפותחת די הצורך. הוא עשוי להתנגד לפעולה כי הוא רואה בה פגיעה במרחב האישי שלו או במשהו שהוא שייך לו – בשיער שצומח לו על ראשו.